České firmy poskytly 750 milionů na veřejně prospěšné projekty

11. 11. 2008
Názory veřejnosti tyto trendy jednoznačně potvrzují. V rámci 5. mezinárodní konference o společenské odpovědnosti firem na téma „Společenská odpovědnost firem – příležitosti v novém evropském kontextu“, konané 11.11. 2008 v Obecním domě v Praze byly představeny čerstvé výsledky reprezentativního výzkumu veřejného mínění, který připravila agentura Factum Invenio pro Fórum dárců.
- Česká veřejnost má zájem o informace o společenské angažovanosti firem a povědomí o firemních CSR projektech významně ovlivňuje názory české veřejnosti.
- Většina Čechů pozitivně změní svůj postoj k firmě, o níž se dozví, že podporuje veřejně prospěšné projekty. Prakticky každý čtvrtý respondent říká, že kdyby věděl o tom, že firma podobné projekty realizuje, jeho důvěra k firmě a jejímu chování by se zvýšila. „Toto zjištění je velice důležité právě v souvislosti se světovou finanční krizí“ upozorňuje Pavlína Kalousová z Fóra dárců. „Kvalitní a dlouhodobá strategie společensky odpovědného chování může totiž firmě významně pomoci překlenout složité období a udržet si důvěru veřejnosti.“
- Téměř pro polovinu Čechů ( 46%) je při rozhodování o změně zaměstnání důležité, zda se nový zaměstnavatel chová společensky odpovědně.
- Třetina českých občanů (34%) si během uplynulých dvanácti měsíců zakoupila výrobek nebo službu podporující veřejně prospěšnou věc. Nejčastěji šlo o věci denní spotřeby a potraviny (54% respektive 53 %). „ Je zřejmé, že Češi na veřejně prospěšné projekty slyší, reagují a pozitivně to mění jejich mínění o firmě i produktu.“ říká Iva Petrová z Factum Invenio. „Projekty tohoto druhu, kdy firma propojí své produkty s dobrou věcí, rostou u nás jako houby po dešti“, potvrzuje Pavlína Kalousová. „Firmy zjišťují, že jde o nový způsob oslovování zákazníka, který s sebou nese odlišení od konkurence a obchodní výhody“.

Žebříček TOP Firemní Filantrop vyhlašuje Fórum dárců již pátým rokem. Za pět let investovaly firmy, které se do tohoto žebříčku zapojily, na veřejně prospěšné projekty více než 3 miliardy korun. Mezi letošními 44 firmami, které dohromady investovaly do charitativních projektů a společensky odpovědných aktivit téměř 750 milionů, jsou v celku očekávaná jména velkých firem, ale také svou velikostí střední nebo regionální firmy.

V kategorii celkových objemů vede i v letošním roce energetická skupina ČEZ, druhé místo s odstupem získala Česká spořitelna. Pořadí největších dárců se sestavuje podle dvou stejně důležitých kategorií. V přehledu nejštědřejších dárců v kategorii poměru darů k ekonomickým výsledkům firem zcela jasně vede farmaceutická společnost Johnson&Johnson. Výsledky v této kategorii prokazují, že mnohé firmy naplňují další z očekávání veřejnosti, která jsou též výsledkem uváděného výzkumu, a to, že více než 1 % zisku firem věnované na veřejně prospěšné účely by rády viděly dvě pětiny lidí ze středních měst.

Trend takzvaných dobrých výrobků se jednoznačně odrazil v kvalitativních kategoriích soutěže TOP Firemní Filantrop. Kromě samostatných kategorií byla v letošním roce poprvé odměněna firma, která zajímavým a efektivním způsobem využívá své výrobky pro dobrou věc. Speciální ocenění získala společnost Oriflame za projekt Oriflame dětem, který realizuje s Nadací Terezy Maxové. V rámci tohoto projektu vznikla speciální řada výrobků, u kterých zákazníci vědí, kolik putuje na charitu.

Další speciální ocenění bylo uděleno firmě Vodafone za její zcela inovativní projekt PC hry s názvem GhettOut, jehož cílem je ukázat lidem, jak se žije v sociálně vyloučené lokalitě a jak je těžké se z ghetta dostat.

Kvalitativní projekty byly oceněny v kategoriích TOP Projekt a TOP FF 2008 v oblasti zapojování zaměstnanců. Ocenění TOP Projekt za „Výjimečný projekt“ získala firma Škoda Auto s projektem „Za každé prodané auto zasazený strom“ a za „Dlouhodobou efektivitu“ se vítězem stal Microsoft ČR s projektem ve spolupráci s Nadací Charty 77 „Počítače proti bariérám“. Na prvním místě v oblasti zapojování zaměstnanců byl projekt České spořitelny „Den pro charitu“.

TOP 10 firemní filantrop 2008 podle objemu investovaných prostředků


TOP 10 firemní filantrop 2008 podle poměru investovaných prostředků


TOP 10 firemní filantrop 2008 podle poměru investovaných prostředků
(pořadí je stanoveno podle poměru k hospodářskému výsledku, jako pomocné kritérium byly použity tržby společnosti)


TOP 10 firemní filantrop 2008 podle poměru investovaných prostředků


Více informací o výzkumu i výsledcích Top Firemní Filantrop na www.donorsforum.cz.

Factum Invenio realizovalo výzkum pro Fórum Dárců s názvem „Postoje české veřejnosti k CSR“ technikou standardizovaného osobního dotazování na vzorku 982 respondentů starších 15 let. Respondenti byli vybírání metodou kvótního výběru podle pohlaví, věku, velikosti místa bydliště a regionu. Dotazování proběhlo v termínu od 26.9.08 do 1.10.2008.