Jak si český zákazník vybírá osobní automobil?

29. 03. 2011
Češi chtějí kupovat nová auta, vyplývá to z nejnovějšího výzkumu společnosti Factum Invenio. Rozhodnutí o koupi nového nebo ojetého automobilu nicméně úzce souvisí s částkou, kterou si mohou dovolit investovat a s preferovanou třídou pořizovaného vozu.

Výzkum sledoval otázky spojené s oblíbeností a používáním aut, zabýval se vybranými aspekty přístupu k nákupu a zkoumal, jaké faktory lidé při výběru auta pokládají za nejdůležitější. Výsledky naznačují, kde leží obchodní příležitosti v době, kdy se vlastnictví osobního vozu stává napříč všemi vrstvami společnosti čím dál větší samozřejmostí.

Podrobnější informace obsahuje volně prodejná zpráva „Jak si český zákazník vybírá osobní automobil?“


Které značky aut dnes letí?

V české populaci je nejoblíbenější značkou domácí Škoda. Tradiční obliba Škodovek jde ruku v ruce s tím, že automobily této značky jsou v českém vozovém parku zastoupeny výrazně nejčastěji. K této značce se kloní i ti, kdo o nákupu vozu momentálně nerozhodují. Téměř dvě třetiny zbývající části populace ovšem spatřují svého favorita v některé z ostatních značek.

Nejoblíbenější značka osobního automobilu


Jak u relevantní populace těch, kdo vlastní osobní vůz nebo alespoň spolurozhodují o jeho nákupu, tak u obecné populace jsou dalšími nejoblíbenějšími značkami Volkswagen, Peugeot, Renault a Ford, resp. BMW (u obecné populace).

Kupovat auto jako nové nebo jako ojeté?

V populaci těch, kdo vlastní osobní vůz nebo alespoň spolurozhodují o jeho nákupu, převažuje názor, že osobní automobil je výhodnější kupovat jako nový. Kloní se k tomu více než polovina této populace. Graf ukazuje, jak u relevantní populace ochota koupit nový vůz stoupá v závislosti na výši disponibilní částky.

„Považuji za výhodnější kupovat osobní automobil jako nový, ne jako ojetý“


Důležitou součástí volně prodejné zprávy je analýza konkrétních aspektů rozhodování o koupi vozu. Na jejím základě je formulován model segmentace zákazníků a jsou popsány trendy v chování zákazníků jak směrem k výrobcům, tak směrem k dealerům nových aut a autobazarům.

Čím jsme se ve zprávě zabývali:
  • vztah k osobnímu automobilu
  • používaná a nejoblíbenější značka
  • výhodnost koupě nového a ojetého vozu
  • auto jako nutnost a jako výraz životního stylu
  • zájem o osobní auta s hybridním pohonem
  • preference malých automobilů a automobilů nižší střední třídy
  • role zkušenosti a doporučení známých
  • faktory rozhodující o koupi vozu (cena, spotřeba, jízdní vlastnosti, tradice značky apod.)
  • disponibilní částka na nákup osobního automobilu
  • profil uživatelů vozu Škoda

Výzkum proběhl formou osobních rozhovorů v rámci pravidelného Factum Omnibusu v termínu od 10. do. 24. ledna 2011. Vzorek 1020 respondentů byl získán metodou kvótního výběru na základě socio-demografických charakteristik obyvatelstva.




Pro další informace prosím kontaktujte:
Martin Ďurďovič
Tel.: +420 233 111 000
Fax: +420 233 111 002
e-mail: durdovic@ppmfactum.cz