Koupě, rekonstrukce a modernizace nemovitostí v České republice

14. 11. 2006
Společnost Factum Invenio sleduje vývoj trhu v oblasti koupě, stavby, rekonstrukce a modernizace bydlení již od roku 2003. Výzkum probíhal v rámci programu Factum Omnibus ve dnech 5.-11.10.2006 na reprezentativního vzorku 1010 občanů ČR starších 15 let, získaném kvótním výběrem.

Koupě a stavba nemovitosti
Nejžádanějším typem nemovitosti, který si české domácnosti pořizují, resp. v horizontu 2 let plánují pořídit, je byt. Jeho koupi deklaruje 5 % domácností, což je o 2 procentní body méně než před dvěma lety. Byt si chtějí koupit zejména mladí lidé do 29 let, s vyššími příjmy (více než 40 tis. Kč hrubého příjmu domácnosti).

Oproti tomu zájem o rodinné domy je dlouhodobě stabilní – koupě domu se týká necelých 2 % domácností. Stejné procento domácností realizuje, resp. bude realizovat stavbu domu. Kupovat či stavět dům chtějí především osoby mezi 30-44 lety. Necelá 2 % domácností kupují nebo plánují koupit chatu nebo chalupu.

GRAF - V PDF DOKUMENTU KE STAŽENÍ

U rodinných domů převažuje tendence pro stavbu využít více firem oproti realizaci na klíč či svépomocí.

Rekonstrukce a modernizace nemovitosti
Rekonstrukci nebo modernizaci bytu provádí či plánuje 25 % domácností, v případě rodinného domu je to 14 % a v případě chaty je to necelých 7 % domácností.Z hlediska věku nejčastěji rekonstruují osoby ve věkové kategorii 45-59 let, a to jak v případě bytů, tak rodinných domů i chat.

Více než polovina domácností (54 %) si na rekonstrukci troufá sama, 39 % ve spolupráci se specializovanými firmami. Ochota realizovat rekonstrukci vlastními silami klesá s rostoucím vzděláním.
V bytech se modernizace týká zejména malování (76 % domácností), výměny oken (38 %), výměny či rekonstrukce podlah (23 %) a dispozičních změn (19 %). Dispozičními změnami rozumíme např. posun či odstranění příček.

GRAF - V PDF DOKUMENTU KE STAŽENÍ

Také v rodinných domech se nejčastěji modernizuje vnitřní malba (48 %), mění se okna (32 %), modernizuje se přilehlé okolí domu, např. zahrada, venkovní terasa, dlažba (27 %).

GRAF - V PDF DOKUMENTU KE STAŽENÍ

Vybavení interiéru
Interiérové vybavení si pořizuje nebo plánuje pořídit 21 % domácností. Jedná se zejména o nový nábytek (vč. sedacích souprav), které si během 2 let chce koupit 56 % domácností, bílou techniku (např. pračka, myčka, lednice, sporák) 35 %, kuchyňskou linku 32 %, černou techniku (např. TV, domácí kino) 29 %, dlažby a obklady 26 %, sanitární techniku (vana, WC, sprchový kout) 25 %.

GRAF - V PDF DOKUMENTU KE STAŽENÍ