S mobilním telefonem za nákupy

08. 06. 2009
Tato zjištění vyplývají z výsledků další vlny pravidelného výzkumu Zpráva o českém internetu (ZOČI), který agentura Factum Invenio realizuje již od roku 2001. Sběr dat pro aktuální vlnu studie proběhl v květnu 2009 na reprezentativním vzorku obecné populace ČR starších 15 let (1139 respondentů) a vzorku českých uživatelů internetu (1000 respondentů).

Obliba nakupování na internetu trvá
Obliba a využívání nákupů přes internet dlouhodobě roste a v současnosti alespoň jeden nákup na internetu v posledním roce uskutečnila čtvrtina (25 %) české populace. Mezi nejčastěji nakupované zboží patří dlouhodobě domácí spotřebiče a elektronika, ale také oblečení. Podíl lidí nakupujících tyto druhy zboží „online“ přitom stále roste. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času. „Zajímavým zjištěním aktuálního výzkumu je skutečnost, že internet začínají více k nakupování používat již patnáctileté děti: Samozřejmě při vědomí svých rodičů, kteří nám o tom řekli“, uvedl Ondřej Novák, projektový manažer agentury Factum Invenio.

Účely využívání mobilního telefonu


Obchod přijde za námi – v mobilu
Není nadsázkou tvrzení, že mobilní telefon má již každý. Ve skutečnosti ho totiž má devět z deseti občanů ČR (90 %). Mezi lidmi aktivně využívajícími internet je to dokonce 99 % z nich. Uživatelé internetu si také ve vyšší míře prohlížejí internetové stránky na displeji mobilního telefonu. Jejich počet navíc významně roste: od listopadu 2008 vzrostl podíl lidí využívajících internet v mobilu o 7 procentních bodů na současných 28 %.

Jak ukázaly výsledky výzkumu agentury Factum Invenio, téměř polovina uživatelů internetu (47 %) by v budoucnu ráda využívala internet v mobilu k platbě, resp. k nakupování zboží a služeb. Celých 16 % uživatelů by přitom takovou možnost rozhodně využilo.

Vzhledem k tomu, že rozšíření internetu v mobilu v obecné populaci ČR (tj. nejen uživateli internetu) je zatím na poměrně nízké úrovni (7 %), nakupování prostřednictvím něj se v nejbližší době zcela běžné nestane. Jak ale může napovídat trend mezi uživateli internetu, možná za námi obchody již v blízké budoucnosti přeci jen přijdou – v mobilu.

Ochota využití internetu v mobilním telefonu k nákupu