V internetovém obchodě již nakupoval každý šestý obyvatel ČR

28. 02. 2005
Ovšem pouze 4% respondentů můžeme považovat za pravidelné uživatele této formy nakupování (nakupovali již více než pětkrát). Dvě třetiny populace ČR ve věku nad 15 let neprojevují zájem o online nakupování.

Prostřednictvím internetového obchodu již alespoň jednou nakupovala třetina obyvatel ČR, kteří mají přístup k internetu (doma, v práci, případně jinde). Více než pětkrát nakupovalo 9% internetových uživatelů.

Online nákupy realizují častěji muži než ženy (19% mužů, resp. 14% žen), dále lidé mladší, s vyšším vzděláním a příjmem. Poměrně značné rozdíly byly zjištěny mezi jednotlivými kraji. Zatímco v Praze nebo v Ústeckém kraji již nakupovala prostřednictvím internetu čtvrtina obyvatel, tak v Pardubickém a Zlínském kraji tento podíl nedosahuje ani 10%. Uvedený jev souvisí s rozdílnou penetrací internetu v jednotlivých regionech ČR.

Kromě skutečnosti, že v ČR více než polovina obyvatel nemá přístup k internetu a proto nemá možnost využívat služeb internetových obchodů, odrazuje potenciální uživatele od nakupování na internetu zejména nemožnost prohlédnout a vyzkoušet si zboží (45%). Necelá třetina respondentů uvádí jako důvod nevyužívání uvedených služeb, že neví, jak systém funguje. Mezi další nedostatky nakupování na internetu patří podle respondentů obtížná reklamace (24%), chybějící přímá komunikace s prodavačem (22%), obavy z bezpečnosti (21%) a obava z problémů při doručení zboží (15%).

Největší motivací k nakupování prostřednictvím internetu je úspora času (tento důvod uvádí 64% lidí, kteří buď již na internetu nakupovali nebo to mají v plánu). Zákazníky také motivuje pohodlí a klid při nákupu, možnost nakupování kdykoliv během dne, dodání zboží až domů, nízké ceny a velký výběr zboží.

I přes snahu bank využívá v současné době služeb přímého bankovnictví pouze poměrně malá část klientů. Telefonické bankovnictví používá 18%, GSM bankovnictví 10% a internetové bankovnictví 9% obyvatel ČR starších 15 let. Celkem 85% respondentů internetové bankovnictví nepoužívá a ani to v budoucnu neplánuje. „Potvrzuje se zjištění z našich předchozích výzkumů, že počet lidí využívajících internetové bankovnictví stagnuje“, uvedl Michal Peca, projektový manažer Factum Invenio. „Zatím se ani nezvyšuje počet osob, které podle svých slov plánují využít těchto služeb v budoucnu“, dodal.