Vánoce

04. 12. 2003
Výše výdajů na potraviny i nápoje určené na Vánoce se mezi roky 2001 a 2003 snížila. Výdaje na vánoční potraviny a nápoje rostou s počtem obyvatel v domácnosti a jsou vyšší také u lidé sezdaných. S tím souvisí fakt, že s výjimkou alkoholických nápojů, uvádějí nižší výdaje na tyto nákupy muži, kteří jsou osobou pečující o domácnost především v případech, kdy žijí bez partnera. Menší výdaje u všech uvedených položek budou mít lidé nad 60 let, s nižším vzděláním a příjmem domácnosti. Lidé z měst s 20.000 a více obyvateli předpokládají vyšší výdaje na alkoholické nápoje.

Lidé se letos chystají za dárky celkově utratit přibližně stejnou sumu jako vloni (4.772 Kč v roce 2003 x 4.725 Kč v roce 2002), ve srovnání s rokem 2001 je to ovšem o něco méně.

Obnos vydaný na jednu osobu se v tomto roce zvýšil, neboť došlo k poklesu počtu obdarovávaných.

Favority mezi dárky k Vánocům jsou oblečení, drogistické zboží a sportovní potřeby – tedy předměty především praktické, dále tradiční vánoční sortiment - knihy a hračky, ale také kompaktní disky, kazety či DVD.

Oblečení či obuv a také hračky více kupují ženy, lidé mezi 30-45 lety (a tedy z rodin s dětmi).

Lidé nakupují vánoční dárky z největší části buď v hypermarketech/obchodních centrech nebo ve specializovaných prodejnách (v hypermarketech chce nakupovat některý z dárků 48 %, ve specializovaných prodejnách 50 % spotřebitelů).

Téměř dvě třetiny lidí nekupují vánoční dárky dříve než v listopadu a prosinci. Naopak 7 % občanů začíná s nákupem dárků na Vánoce dříve než v září, 26 % během září a října.