Češi a Vánoce

23. 11. 2018

Průměrný Čech letos obdaruje vánočním dárkem pět osob, přičemž plánuje za dárky vydat v průměru okolo 7 500 Kč. V porovnání s minulým rokem letos plánuje vyšší výdaje za dárky polovina Čechů. Češi vydají za nákupy na e-shopech jednu třetinu plánovaných výdajů na vánoční dárky. Jedna pětina Čechů se rozhoduje vydat na internetu dokonce více než polovinu plánovaných výdajů na vánoční dárky. Nejvíce se na internetu chystají nakupovat mladí lidé.

V druhé polovině října 2018 zařadila společnost ppm factum research v rámci pravidelného šetření Factum Omnibus do dotazníku i blok otázek na téma Vánoc. Uvedený průzkum byl zrealizován na vzorku tisíc respondentů ve věku 15 a více let metodou osobního dotazování (CAPI).

Vánoce jsou svátky klidu a radosti strávené s rodinou a svými nejbližšími. V rámci průzkumu jsme se podívali na to, kolika lidem se Češi letos chystají udělat radost vánočním dárkem, a také na to, kolik peněz se rozhodují za dárky vynaložit. Zároveň nás zajímalo, kolik lidí v dnešní době plánuje nakoupit dárky přes internet.

Štědrý večer a nadělování dárků

  • Štědrý večer je časem určeným pro odpočinek, rozjímání a trávení krásných chvil se svými nejbližšími. V dnešní tolik uspěchané době je příležitostí pro setkání i více generací. Téměř jedna třetina rodin stráví Štědrý večer v pěti nebo více lidech. Večer v užším rodinném kruhu tří až čtyř lidí plánuje téměř 40 % Čechů, večeři ve dvou potom okolo 18 % lidí. Tři procenta lidí zůstanou během svátků o samotě.
  • Ačkoliv jsou Vánoce předně o trávení času s blízkými, patří k  nim i darování vánočních dárků.To potvrdila naprostá většina Čechů.
  • Z pohledu rozdílů mezi muži a ženami, ženy se chystají obdarovat více osob než muži. Dokonce více než 42 % žen uvedlo, že plánuje obdarovat sedm a více osob, o tom uvažuje pouze 25 % mužů. Porovnáme-li Čechy a Moravu, dokonce 11 a více osob se chystá na Moravě potěšit dárkem okolo 11 % lidí, v Čechách je to necelých 6 %.

Kolik se Češi chystají vynaložit letos za vánoční dárky?

  • Každý druhý Čech plánuje letos utratit za vánoční dárky více peněz než minulý rok.
  • Za letošní Vánoce plánují Češi vydat za dárky v průměru okolo 7 500 Kč. Nejvíce se chystají utrácet lidé ve věku mezi 30 až 59 lety, a to okolo 9 000 Kč.

 

planovana utrata podle veku.pngPlánujete utratit.png

  • Více než 10 000 Kč za dárky plánuje utratit 14 % Čechů. Asi pětina Čechů (21 %) se rozhoduje o útratě mezi 5 001 a 10 000 Kč. Nejvíce Čechů – okolo čtvrtiny (26 %) plánuje utratit za dárky mezi 2001 a 5000 Kč. Výjimku tvoří mladá generace, útratu v rozmezí 2001 a 5000 Kč zvažuje celá jedna třetina mladých ve věku 18 až 29 let. Dva tisíce korun nebo méně plánuje vynaložit 15 % lidí. Téměř čtvrtina (24 %) lidí v tom stále nemá ještě jasno.
  • Velkým překvapením není, že více peněz za dárky vydají lidé s vyššími příjmy, lidé s vysokoškolským vzděláním a rodiny s dětmi. Lidé s vysokoškolským vzděláním plánují vydat v průměru přibližně 11 000 Kč. Lidé, kteří mají v domácnosti děti, se chystají za dárky vynaložit přibližně 8 000 Kč. Více než čtvrtina domácností s měsíčním příjmem 30 001 až 50 000 Kč plánuje vydat za dárky od 5 001 do 10 000 Kč.

  Češi a nakupování dárků na internetu

  • Češi vydají za nákupy na e-shopech jednu třetinu plánovaných výdajů na vánoční dárky. Více než polovinu plánovaných výdajů plánuje utratit 20 % Čechů. Více než čtvrtina (27 %) o nákupech prostřednictvím e-shopů neuvažuje.

 

 predpokladany podil z utraty.pngPredpokladany podil z utraty za vanocni darky formou nakupu pres net.png

  • Není překvapením, že v e-shopech nakupují hlavně mladí lidé. Mladí lidé do 29 let hodlají vydat více než polovinu výdajů za dárky právě na internetu.
  • Téměř každý desátý Čech plánuje, že utratí 80 a více procent z plánovaných výdajů právě na internetu.
  • Podíl lidí ve střední generaci plánující nákupy na internetu však také není zanedbatelný. Lidé ve věku od 30 do 44 let předpokládají, že prostřednictvím e-shopů vydají za vánoční dárky 44 % celkových výdajů plánovaných na nákup dárků.
  • Z pohledu rozdílů mezi muži a ženami, na internetu plánuje vynaložit více než polovinu plánovaných výdajů na vánoční dárky téměř čtvrtina všech mužů a 17 % žen.

Další informace a grafická zobrazení naleznete v přiložené volně dostupné zprávě dostupné ZDE

 

Pro další informace prosím kontaktujte:
Mgr. Pavel Trousil
ppm factum research s.r.o.

tel.: +420 731 403 643
trousil@ppmfactum.cz